top of page

Leverantörens tillbörliga aktsamhet

Här förklarar vi leverantörens tillbörliga aktsamhet, det vill säga vad som avses med att identifiera, förhindra, begränsa och gottgöra negativ påverkan. I vägledningen till respektive processkrav hittar ni också stöddokument och förslag på verifikat för att visa att ni uppfyller kravet.

​

Efter inledningen hittar du avsnitten om: 

Inledning

 

Regionerna har antagit en gemensam uppförandekod för leverantörer som omfattar områdena mänskliga rättigheter, arbetares rättigheter, miljö och affärsetik. Syftet med uppförandekoden är att se till att våra leverantörer arbetar i enlighet med internationellt erkända ramverk. Att ni som leverantör har en eller flera policyer, eller uppförandekod, som täcker dessa områden är därför nödvändigt, men inte tillräckligt.

 

För att ni som leverantör ska kunna identifiera och hantera risker för människor och miljö under produktens eller tjänstens hela livscykel krävs en process för tillbörlig aktsamhet för att kunna hantera dessa risker på ett effektivt sätt.

​

Om man så vill kan man förklara skillnaden med att uppförandekoden anger VAD som ska uppnås medan processen för tillbörlig aktsamhet anger HUR det ska ske. 

Utdrag ur kontraktsvillkoret

​

För att säkerställa efterlevnaden av åtagandena i Uppförandekod för leverantörer i punkt 1 ska leverantören ha en process för tillbörlig aktsamhet enligt punkt 2.2- 2.8. Processen ska vara dokumenterad och tillämpas från [kontraktstart/annan tid som bestäms av den upphandlande organisationen]. Genom denna process ska leverantören identifiera, förhindra, begränsa och gottgöra negativ påverkan på människor, miljö och samhälle i den egna verksamheten och i leveranskedjorna. 

Vad är tillbörlig aktsamhet?

​

Tillbörlig aktsamhet (due diligence) har definierats som:​

Vad är tillbörlg aktsamhet?

Tillbörlig aktsamhet är den process som företag bör genomföra för att identifiera, förhindra, begränsa och redogöra för hur de hanterar faktiska och potentiella negativa effekter i sin egen verksamhet, sin leveranskedja och andra affärsrelationer (OECD:s vägledning om tillbörlig aktsamhet för ansvarsfullt företagande s.15) 

Inom ramen för kontraktsvillkoret om tillbörlig aktsamhet för hållbara leveranskedjor omfattar tillbörlig aktsamhet att identifiera, förhindra, begränsa och gottgöra negativ påverkan på människor, miljö och samhälle i er egen verksamhet och i leveranskedjorna.

​

Detta innebär att kontraktsvillkoret innehåller både resultatkrav och processkrav: för att säkerställa efterlevnad av åtagandena om mänskliga rättigheter, arbetares rättigheter, miljön och affärsetik ska ni ha en process för tillbörlig aktsamhet.

Processkrav 1

Processkrav 1 - Integrera åtagandena i policyer och ledningssystem​

Här förklarar vi vad som avses med att integrera åtagandena i policyer och fördela ansvaret för policyer och tillbörlig aktsamhet. Vi beskriver vilka krav som ställs på policyer och hur ansvaret ska fördelas mellan styrelsen, personer i ledningsfunktion och anställda.

​

Vägledning processkrav 1

Processkrav 2

Processkrav 2 - Identifiera och bedöma negativ påverkan​

Här förklarar vi vad som avses med att identifiera och bedöma negativ påverkan. Vi beskriver begreppen riskleverantörer, kartläggning av leveranskedjan, samråd med rättighetshavare och särskilt sårbara grupper samt hur ni kan prioritera risker utifrån sannolikhet och allvarlighet. 

​

Vägledning processkrav 2 

Processkrav 3

Processkrav 3  - Förhindra och begränsa negativ påverkan som leverantören orsakar eller bidrar till

Här förklarar vi vad som avses med att förhindra och begränsa negativ påverkan som ni orsakar eller bidrar till. Vi beskriver ansvaret och behovet av att upphöra med aktiviteter som orsakar eller bidrar till negativ påverkan, upprätta åtgärdsplaner och beakta inköpsmetoder.

 

Vägledning processkrav 3

Processkrav 4

Processkrav 4 - Förhindra och begränsa negativ påverkan kopplad till leverantören

Här förklarar vi vad som avses med att förhindra och begränsa negativ påverkan kopplad till er. Vi beskriver ansvaret och behovet av att använda ert inflytande genom bland annat leverantörsbedömningar, upprättande av åtgärdsplaner och vidareförmedling av kraven.

 

Vägledning processkrav 4

Processkrav 5

Processkrav 5 - Följa upp åtgärderna för att förhindra och begränsa negativ påverkan​

Här förklarar vi vad som avses med att följa upp åtgärderna för att förhindra och begränsa negativ påverkan. Vi beskriver vad vi menar med att följa upp åtgärdsplaner, med att samråda på ett meningsfullt sätt med rättighetshavare samt med att hantera avvikelser.

 

Vägledning processkrav 5

Processkrav 6

Processkrav 6 - Möjliggöra klagomål​

Här förklarar vi vad som avses med att möjliggöra klagomål. Vi beskriver klagomålsmekanismers nyckelfunktioner, för vilka intressenter de ska vara öppna, behovet av att hantera framförda klagomål och de olika kraven för er egen verksamhet och leveranskedjorna.

 

Vägledning processkrav 6

Processkrav 7

Processkrav 7 - Tillhandahålla gottgörelse

Här förklarar vi vad som avses med att tillhandahålla gottgörelse. Vi beskriver begreppet, när ni är skyldiga att gottgöra samt behovet av att samråda på ett meningsfullt sätt med drabbade rättighetshavare och utvärdera om de är tillfredsställda med processen och resultatet.

​

Vägledning processkrav 7

bottom of page