Organisation

Välfärd genom världsledande hållbar upphandling
Hållbar upphandling är ett initiativ mellan Sveriges 21 regioner. Vi arbetar för att främja hållbar upphandling och stötta regionerna i att stärka social och miljömässig hållbarhet. Detta gör vi genom uppföljning, kompetensutveckling och kommunikation.
Styrgrupp
Arbetet sker på uppdrag av Ledningsnätverket för regionernas upphandling (LfU) och Regionernas Hållbarhets- och Miljöchefsnätverk (RMC). De utser en styrgrupp som leder och samordnar arbetet. Här kan du se vilka som ingår i styrgruppen.
Kansli
På nationell nivå samordnar Regionernas kansli för hållbar upphandling verksamhetsstödjande processer. Kansliet arbetar på uppdrag av styrgruppen. Här hittar du kontaktuppgifter till kansliet.
Regional samordning
Regionerna ansvarar för att identifiera risker, sätta mål och följa upp avtal. De regioner som samarbetar i upphandlingsfrågor bildar en upphandlingsregion och ansvarar för specifika, prioriterade inköpskategorier. Varje upphandlingsregion har en regional samordnare. Du hittar kontaktuppgifter i kartan.


A: Kirurgiska instrument,
vårdrelaterad papper och plast
och medicinsk grundutrustning
Kontakt: Josephine Jansson

B: Livsmedel & tillhörande tjänster,
lokalvård och nutrition
Kontakt: David Holfve
david.holfve@regiongavleborg.se

C: IT och medicinteknik (bild och funktion)
Kontakt: Linda Scott-Jacobsson

D: Sårvård, kompression
och tandvårdsutrustning
Kontakt: Patrick Söderström

F: Generella förbrukningsvaror
och inkontinens & stomi
Kontakt: Mats Barkestam,
mats.barkestam@rjl.se