Processkrav 7

Utdrag ut kontraktsvillkoret
Leverantören ska, om leverantören har orsakat eller bidragit till faktisk negativ påverkan, tillhandahålla gottgörelse genom att
a) i den mån det går återställa drabbade rättighetshavare till den situation de skulle befinna sig i om den negativa påverkan inte hade inträffat och möjliggöra en gottgörelse som står i proportion till betydelsen och omfattningen av den negativa påverkan,
b) samråda på ett meningsfullt sätt med drabbade rättighetshavare eller deras företrädare om lämplig gottgörelse samt
c) utvärdera om drabbade rättighetshavare är tillfredsställda med processen och resultatet.
Gottgörelse
Om ni har orsakat eller bidragit till faktisk negativ påverkan, ska ni tillhandahålla gottgörelse.
"Gottgörelse syftar både på processerna för att tillhandahålla gottgörelse och de faktiska resultat som kan motverka eller avhjälpa den negativa påverkan. Dessa resultat kan ta olika former, såsom ursäkter, återställande, rehabilitering, finansiell eller icke-finansiell kompensation samt straffåtgärder (straffrättsliga eller administrativa, såsom böter), såväl som förebyggande åtgärder, t.ex. förelägganden eller garantier om att det inte ska upprepas."
Även med de bästa policyerna och processerna kan ni orsaka eller bidra till negativ påverkan som inte var förutsedd eller möjlig att förhindra. Om en sådan situation uppstår, ska ni aktivt arbeta för gottgörelse – antingen på egen hand eller i samarbete med andra aktörer.
Om ni däremot inte har orsakat eller bidragit till den negativa påverkan, men ändå är kopplade till den, förväntas ni inte gottgöra den negativa påverkan. Däremot bör ni använda ert inflytande för att påverka den ansvariga parten att gottgöra den negativa påverkan. Här är en illustration av ansvaret:

Ni ska ha processer som möjliggör gottgörelse vid faktisk negativ påverkan. Vissa företag har processer för att hantera specifik faktisk negativ påverkan. Nackdelen med detta tillvägagångssätt är att det kan saknas en tydlig process för mindre förutsebara situationer. Därför är det fördelaktigt att ha en övergripande process för gottgörelse oavsett verksamhetsområde, även om den sedan bryts ner i separata processer för till exempel arbetstagare och externa rättighetshavare.
Vilket förfarande som är lämplig i det enskilda fallet beror på flera faktorer, inklusive juridiska skyldigheter, rättighetshavares preferenser, tillgång till förfaranden för gottgörelse, påverkans art samt var den negativa påverkan uppstår – inom den egna verksamheten eller i leveranskedjan.
Vi har tagit fram en mall för kartläggning av förfaranden för gottgörelse som finns längre ned under Mallar processkrav 7. Det är inget krav att använda denna mall. Den ska ses som ett stöd.
Under vissa omständigheter kan det också vara lämpligast att processen för gottgörelse tillhandahålls av en annan part än den som orsakar eller bidrar till den negativa påverkan.
-
Så gör du en riskanalysSteg 1: Kartlägg leveranskedjan Det första steget är att kartlägga leveranskedjan för att förstå dess struktur. Detta innebär att identifiera i vilka länder och om möjligt regioner arbetet utförs, särskilt om det sker i områden med höga risker. För vissa branscher, som livsmedel, textilier och IT, finns det mycket information, medan transparensen kan vara låg i andra branscher, som läkemedel. För att samla denna information kan ni fråga kategoriansvariga och leverantörer samt läsa revisionsrapporter eller marknadsanalyser. Du kan använda den mall som vi har tagit fram för leverantörer. Det är också viktigt att förstå vilken typ av arbete som utförs och av vilka aktörer. Är det en bransch med låga löner och farliga arbetsprocesser? Består arbetskraften av migrantarbetare eller säsongsarbetare? Är leveranskedjan komplex och saknar transparens? Den här informationen är avgörande för att kunna bedöma både geografiska risker, branschrisker och produktrisker. Steg 2: Samla information från trovärdiga och oberoende källor Efter att ha kartlagt ursprung och leveranskedja är nästa steg att samla information om mänskliga rättigheter, arbetstagares rättigheter, miljö och affärsetik i de länder där arbetet utförs, både för sluttillverkning, komponenttillverkning och råvaror. För detta bör du använda trovärdiga och oberoende källor som internationella organisationer, myndigheter, frivilligorganisationer och globala fackförbund. Källor Steg 3: Identifiera och bedöm negativ påverkan Det sista steget är att identifiera och bedöma negativ påverkan i leveranskedjan, baserat på den information som samlats i steg 1 och 2. Ofta identifieras flera risker och då behöver du prioritera dem utifrån sannolikhet och allvarlighet. Du bedömer allvarlighet utifrån den negativa påverkans vikt, omfattning och möjlighet att återställa (scale, scope and irremediability på engelska): Vikt avser allvaret i den negativa påverkan. Omfattning handlar om påverkans räckvidd, till exempel antalet individer som är eller kommer att påverkas, eller omfattningen av miljöskador. Möjlighet att återställa innebär eventuella begränsningar i förmågan att återställa de drabbade individerna eller miljön till en situation som motsvarar den före den negativa påverkan. Allvarlighet är inte ett absolut begrepp – det står i relation till annan negativ påverkan identifierad i det enskilda fallet. Ofta drabbas särskilt sårbara grupper av den allvarligaste påverkan. Därför bör du särskilt uppmärksamma dessa grupper. Om en potentiell påverkan på mänskliga rättigheter dessutom har låg sannolikhet men hög allvarlighet, blir allvarligheten avgörande. Detta innebär att om en negativ påverkan kan leda till förlust av människoliv bör den prioriteras även om den är mindre sannolik. Om du använder den mall som vi har tagit fram för leverantörer kan du dela riskanalysen med leverantörer, och på så sätt hjälpa dem.
Återställa drabbade rättighetshavare
Ni ska i den mån det går återställa drabbade rättighetshavare till den situation de skulle befinna sig i om den negativa påverkan inte hade inträffat och möjliggöra en gottgörelse som står i proportion till betydelsen och omfattningen av den negativa påverkan.
Att återställa drabbade rättighetshavare till den situation de skulle befinna sig i om den negativa påverkan inte hade inträffat är detsamma som att gottgöra den negativa påverkan.
Uttrycket "i den mån det går" erkänner att vissa skador – såsom förlust av liv eller lem till följd av företags handlingar eller underlåtenheter – inte kan återställas.
Vad som är en proportionerlig gottgörelse, i förhållande till betydelsen och omfattningen av den negativa påverkan, måste bedömas från fall till fall i samråd med de drabbade rättighetshavarna.
I den mall för riskbedömning av leveranskedjan vi har tagit fram, som finns längre ner under Mallar processkrav 7, få ni hjälp att upprätta en gottgörelseplan inklusive förslag på gottgörelse. Vi har också tagit fram en motsvarande mall för den egna verksamheten. Det är inget krav att använda dessa mallar. Ni kan visa att ni uppfyller kravet på att återställa drabbade rättighetshavare på andra sätt.

-
Instruktioner som beskriver era gottgörelseprocesser och som antingen omfattar alla verksamhetsområden eller är uppdelade utifrån er egen verksamhet och leveranskedjan.
-
Gottgörelseplaner, för stickprovsprodukter.
-
Mötesprotokoll där beslut om gottgörelse har antecknats, för stickprovsprodukter.
-
Avtal om gottgörelse, för stickprovsprodukter.
Samråda med rättighetshavare
Ni ska samråda på ett meningsfullt sätt med drabbade rättighetshavare eller deras företrädare om lämplig gottgörelse. Följande kan vara vägledande vid bedömningen av lämplig gottgörelse:
-
Befintliga standarder – I vissa fall finns nationella eller internationella standarder och lagar som definierar vad som utgör en lämplig gottgörelse.
-
Prejudikat – Om inga specifika standarder finns, kan ni utgå från tidigare liknande fall och anpassa era åtgärder därefter.
-
Intressenternas preferenser – De drabbades perspektiv är avgörande, särskilt vid negativ påverkan på mänskliga rättigheter. Att lyssna till deras behov och förväntningar kan säkerställa en mer relevant och rättvis gottgörelse.
Ett exempel på ett område där det finns prejudikat är återbetalning av rekryteringsavgifter till migrantarbetare som en åtgärd för att gottgöra skuldslaveri. Nedan finns två vägledningar:
-
Så gör du en riskanalysSteg 1: Kartlägg leveranskedjan Det första steget är att kartlägga leveranskedjan för att förstå dess struktur. Detta innebär att identifiera i vilka länder och om möjligt regioner arbetet utförs, särskilt om det sker i områden med höga risker. För vissa branscher, som livsmedel, textilier och IT, finns det mycket information, medan transparensen kan vara låg i andra branscher, som läkemedel. För att samla denna information kan ni fråga kategoriansvariga och leverantörer samt läsa revisionsrapporter eller marknadsanalyser. Du kan använda den mall som vi har tagit fram för leverantörer. Det är också viktigt att förstå vilken typ av arbete som utförs och av vilka aktörer. Är det en bransch med låga löner och farliga arbetsprocesser? Består arbetskraften av migrantarbetare eller säsongsarbetare? Är leveranskedjan komplex och saknar transparens? Den här informationen är avgörande för att kunna bedöma både geografiska risker, branschrisker och produktrisker. Steg 2: Samla information från trovärdiga och oberoende källor Efter att ha kartlagt ursprung och leveranskedja är nästa steg att samla information om mänskliga rättigheter, arbetstagares rättigheter, miljö och affärsetik i de länder där arbetet utförs, både för sluttillverkning, komponenttillverkning och råvaror. För detta bör du använda trovärdiga och oberoende källor som internationella organisationer, myndigheter, frivilligorganisationer och globala fackförbund. Källor Steg 3: Identifiera och bedöm negativ påverkan Det sista steget är att identifiera och bedöma negativ påverkan i leveranskedjan, baserat på den information som samlats i steg 1 och 2. Ofta identifieras flera risker och då behöver du prioritera dem utifrån sannolikhet och allvarlighet. Du bedömer allvarlighet utifrån den negativa påverkans vikt, omfattning och möjlighet att återställa (scale, scope and irremediability på engelska): Vikt avser allvaret i den negativa påverkan. Omfattning handlar om påverkans räckvidd, till exempel antalet individer som är eller kommer att påverkas, eller omfattningen av miljöskador. Möjlighet att återställa innebär eventuella begränsningar i förmågan att återställa de drabbade individerna eller miljön till en situation som motsvarar den före den negativa påverkan. Allvarlighet är inte ett absolut begrepp – det står i relation till annan negativ påverkan identifierad i det enskilda fallet. Ofta drabbas särskilt sårbara grupper av den allvarligaste påverkan. Därför bör du särskilt uppmärksamma dessa grupper. Om en potentiell påverkan på mänskliga rättigheter dessutom har låg sannolikhet men hög allvarlighet, blir allvarligheten avgörande. Detta innebär att om en negativ påverkan kan leda till förlust av människoliv bör den prioriteras även om den är mindre sannolik. Om du använder den mall som vi har tagit fram för leverantörer kan du dela riskanalysen med leverantörer, och på så sätt hjälpa dem.

-
Instruktioner som beskriver samråden med rättighetshavare i gottgörelseprocessen.
-
Mötesprotokoll från samråd med rättighetshavare, för stickprovsprodukter.
-
Dokumentation från medling eller avgöranden, för stickprovsprodukter.
Utvärdera tillfredsställelse
Ni ska utvärdera om drabbade rättighetshavare är tillfredsställda med processen och resultatet.
Syftet med utvärderingen är att säkerställa att den negativa påverkan har gottgjorts samt att samla lärdomar för framtida gottgörelseprocesser. Utvärderingen skickar även en viktig signal till de drabbade rättighetshavarna om att deras åsikter är betydelsefulla, vilket kan främja dialogen med rättighetshavare och möjligtvis förhindra att framtida skador förvärras och att klagomål eskalerar.
Exempel på metoder som kan användas för utvärdering av tillfredsställelse är enkäter och intervjuer. Vi har tagit fram en enkätmall som finns längre ner under Mallar processkrav 7. Det är inget krav att använda just denna enkätmall. Ni kan visa att ni uppfyller kravet på andra sätt.

-
Instruktion som beskriver utvärderingen av rättighetshavarnas tillfredsställelse med processen och resultatet.
-
Sammanfattningar av eller rapporter från genomförda utvärderingar, för stickprovsprodukter.