Abena AB brister vad gäller uppföljning av efterlevnad av hållbarhetskrav i leveranskedjan. Det konstateras efter revision av leverantören. Enligt leverantörens handlingsplan ska avvikelserna vara åtgärdade senast i december 2024.
Revisionen av Abena AB resulterade i två avvikelser från villkoren för hållbara leveranskedjor. Bland annat konstaterade revisionsbyrån WSP att Abeda AB inte kunde styrka att uppförandekoden vidareförmedlas till underleverantörer, eller att de följer upp att underleverantörer lever upp till den.
Uppförandekoden som Abena AB signerat och enligt avtal ska vidareförmedla till underleverantörer ställer krav på att varor och tjänster som levereras till Sveriges regioner ska vara framställda under förhållanden som är förenliga med mänskliga rättigheter, arbetares rättigheter, miljö och affärsetik.
Enligt den handlingsplan som Abena AB tagit fram efter revisionen ska bristerna vara åtgärdade senast i december 2024. Sveriges regioner kommer att följa upp att avvikelserna släcks genom återrevision.
Abena AB är certifierade enligt ISO 14001 och uppfyller därigenom samtliga avtalsvillkor för systematiskt miljöarbete. De lever även upp till de krav som ställs på riskanalys och rutiner för hantering av negativ påverkan på mänskliga rättigheter i leverantörsledet.
Fakta:
Leverantör: Abena AB
Tidpunkt för revision: 6 oktober 2023 Riskområde: Generella förbrukningsvaror Urval för stickprov: Undersökningshandskar
Regioner med avtal: Region Östergötland
Utfall av revision: Ej godkända
Uppföljning: Återrevision under 2025.
En sammanfattning av revisionsrapporten hittas här.
För fler frågor, kontakta Mats Barkestam, samordnare för riskområde F, Generella förbrukningsvaror. Mats Barkestam
För mer information om regionernas hållbarhetsarbete och uppföljning av leverantörer, besök Hållbarupphandling.se.
Comments